SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

CENAZELER BAHSİ

<< 957 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

72 - (957) وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة ومحمد بن المثنى وابن بشار. قالوا: حدثنا محمد بن جعفر. حدثنا شعبة (وقال أبو بكر: عن شعبة) عن عمرو بن مرة، عن عبدالرحمن بن أبي ليلى. قال:

 كان زيد يكبر على جنائزنا أربعا. وإنه كبر على جنازة خمسا. فسألته فقال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكبرها.

 

{72}

Bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe ile Muhammedü'bnü'l-Müsennâ ve ibni Beşşâr rivayet ettiler. Dedilerki: Bize Muhammedü'bnü Ca'fer rivayet etti. (dediki): Bize Şu'be rivayet etti. —Ebû Bekir: Şu'be'den dedi.— Şu'be, Amr b. Mürre'den, o da Abdurrahmân b. Ebî Leylâ'dan naklen rivayet etti. Abdurrahmân şöyle demiş.

 

«Zeyd bizim cenazelerimizin namazlarında dört tekbîr alırdı. Bir cenaze namazında beş tekbîr aldı; ben, bunu kendisine sordum:

 

— Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beş tekbîr alırdı; cevâbını verdi.

 

 

İzah:

Bu hadisi «Sünen» sahipleri ile Tahâvi rivayet etmişlerdir.

 

Mevzubahis Zeyd'den murâd: Hz. Zeydü'bnü Erkam’dır. Nitekim Ebû Davud'un rivayetinde beyân edilmiştir.

 

Hadîs-i şerif, cenaze namazında beş tekbîr alınacağını gösteriyor. Ancak ibni Abdilberr: «Ben, müteaddit beldeler fukahâsından, cenaze namazında beş tekbîr alınır, diyen bilmiyorum. Yalnız îbni Ebî Leylâ müstesna.» demiştir.

 

Cenaze namazında kaç tekbir alınacağı mes'elesinin ihtilaflı olduğunu yukarıda görmüştük. Bu hususta Kaadi İyâz şunları söylemişdir: «Tekbir hususunda haberler muhteliftir. îbni Ebü Hayseme rivayetinde Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in dört, beş, altı, yedi ve sekiz defa tekbir aldığı bildirilmiştir. Nihayet Necâşî vefat edince Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onun cenaze namazını dört tekbirle kılmış bilâhare vefatına kadar tekbir adedi bu minval üzere devam etmiştir.»

 

Hâsılı bu hadis mensûhtur. Ulemadan îbni Abdilberr ile diğer bir takım zevat onun mensûh olduğuna ve bugün cenaze namazında dörtten fazla tekbir alınmayacağına icmâ' nakletmişlerdir. Bu gösteriyor ki: Ulemânın icmâ'ı Hz. Zeyd îbni Erkam'ın fi'linden sonra vâki olmuştur.

 

Nevevi : «Esah kavle göre hilaftan sonra icmâ' sahihtir.» demiştir.